Oorsprong van Daihatsu
Oorspronkelijk werd het bedrijf opgericht door Japanse professoren op de universiteit van Osaka in 1907, en het was gericht op de bouw van gasmotoren. Aangezien dieselmotoren beter geschikt waren, stopte Daihatsu met de productie van gasmotoren en begon met de constructie van voertuigen. Het eerste commerciële voertuig was een gemotoriseerde vrachtwagen met drie wielen, die uitgebracht werd in 1930. Een driewieler passagiersvoertuig werd gelanceerd in 1933. Het eerste commerciële voertuig met vier wielen werd gepresenteerd in 1937. Na de tweede wereldoorlog, waarbij de fabriek grotendeels vernield werd, produceerden ze in 1949 reeds 7000 kopieën van de driewieler passagiersvoertuigen. Dit bracht de groep op de beurs in Tokyo. In 1958 brachten ze nog een klein voertuig met vier wielen uit onder de naam Vesta. Sinds 1965 ontwikkelde Daihatsu ook elektrische voertuigen, waarmee ze reeds meerdere prijzen gewonnen hebben.
Daihatsu voertuigmodellen
Het hoofdgebied van Daihatsu zijn kleine wagens die in Europa vertegenwoordigd worden door de modellen Charade, Sirion en YRT. De Trevis was ook een kleine wagen die een gelijkaardige verschijning was als de legendarische Britse Mini Cooper; de Move was een kleine MPV en de Applause was de enige sedan. Sinds 2006 bracht Daihatsu ongeveer de cabriolet Copen uit, die extern enorm dictbij de VW Beetle aanleunde. Eén van de bestsellers was de Cuore, die speciaal geschikt was als stadsvoertuig. Naast de hoofdactiviteit met kleine wagens, produceerde Daihatsu ook terreinwagens. Bovenop de Feroza en Freeclimber, was de Rocky nog een SUV gelijkaardig aan de Mitsubishi Pajero. Gebaseerd op deze modellen, volgde de SUV Terios, die voornamelijk in de VS verdeeld werd, maar later ook in Europa.
Voertuigbouw stopgezet in Europa
De laatste tijd specialiseert het bedrijf zich op de productie van de zogenaamde Kei wagens (dwergauto's) voor de Japanse markt, om een alternatief te bieden in het overvolle stadsverkeer in Tokyo. In 1967 tekende Daihatsu reeds een samenwerkingscontract met Toyota en in 1998 werd het merendeel van de aandelen overgenomen door Toyota, zodat Daihatsu nu tot de groep Toyota behoort. Op 31 januari 2013 stopte Daihatsu de verkoop van nieuwe wagens in Europa volledig, maar blijft zijn diensten aanbieden voor bestaande voertuigen. Indien elektrische voertuigen zich in de nabije toekomst op de markt vestigen, kan deze fabrikant met zekerheid opnieuw verwacht worden. Ook al trok Daihatsu zich volledig terug van de Europese markt, u kunt nog steeds slijtageonderdelen verkrijgen voor elk Daihatsu model in onze online winkel!