De oorsprong van Fiat
Gebaseerd in Turijn, Noord-Italië, produceert en promoot de merknaam FIAT het FIAT S.p.A. met een ruim aanbod aan passagiersvoertuigen, bestelwagens en lichte vrachtwagens. Het bedrijf maakt deel uit van FIAT Chrysler Automobiles Holding NV, dat gevestigd is in Amsterdam, Nederland. Het merk is een acroniem voor Fabbrica Italiana Automobili Torino, dat opgericht werd in 1899 door negen industriëlen. Onder hen bevond zich de familie Angelli, die op heden nog steeds grotendeels betrokken is in het bedrijf. In 1903 werd de eerste export uitgevoerd. De opening van de hedendaags historische fabriek in het district Lingotto in Turijn was het beginpunt voor de industriële serieproductie in 1916.
Geweldig succes in Italië
Het merk werd al snel de leidende autofabrikant in Italië, en verbeterde de massamotorisatie aanzienlijk, vooral in de periode na de tweede wereldoorlog. Sinds de jaren '60 nam FIAT de luxemerken Ferrari (in 1969), Maserati (in 1993), evenals zijn concurrenten Alfa Romeo (in 1986) en Lancia (in 1969) gedeeltelijk of volledig over. De betrokkenheid in de Chrysler Group LLC werd afgerond in 2013/2014, wat FIAT de zevende grootste autobouwer ter wereld maakte.
Oude en nieuwe modellen
Fiat startte zijn productie met de handmatig vervaardigde modellen 3 1/2 HP, 6/8 HP en 12 HP. Vanaf 1912 al werd het model Zero als eerste in serieproductie gebouwd. Het merk werd een massaproducent in de jaren '30. Vooral de modellen 508 “Balilla” en de kleine wagen 500, die gekend stond als de “Topolino”, werden wijd verspreid. Dit was ook het geval voor de neu 500, die gebouwd werd vanaf 1949. Deze “Cinquecento” behaalde een cultstatus en werd geproduceerd tot de jaren '70. Populaire afleidingen van de 500 waren de kleine stationwagen “Giardiniera”, de sportversie door Abarth, evenals de versie gebouwd door Steyr-Puch in Oostenrijk, die uitgerust werd met een krachtigere motor. Later werden ook de lichtjes grotere 600 en de 770 (“Multipla”) erg succesvol. Sinds 1934 produceerde de fabrikant ook de populaire modellen zoals de “Jagst” en “Neckar”, die erg gewenst waren in de jaren '50 en '60, in de voormalige NSU fabriek in Heilbronn. Ondanks hun erg positieve kritieken, konden de grotere series 1400, 1900 en 2300 nooit echt het populariteitsniveau behalen van de kleine wagens. Daarnaast was de compacte 850 erg gebruikelijk, die ook aangeboden werd als een cabrio en vierdeurs modellen 124, 125 en 128. In de jaren '70 werd de kleine auto Panda een ware legende. Vandaag wordt er voornamelijk gevraagd naar de huidige 500, de nieuwe Panda, de derde generatie van de Punto en de compacte sedan Bravo, de kleine SUV Sedici en de MPV 500L. Onze online winkel biedt reserveonderdelen voor alle FIAT modellen, evenals modellen van andere fabrikanten.