De geschiedenis van Ford
FORD is het hoofdmerk van de FORD Motor Company, die zich in Dearborn, Michigan, in de VS bevindt. Henry FORD, die al vroeg betrokken was in de auto-industrie vanaf 1899, richtte de vijfde grootste autoproducent op in 1903. De productie werd gestart met het Ford model A, ook gekend als “Fordmobile”. De beslissende doorbraak werd bereikt door “Tin Lizzy”, die toen geproduceerd werd in de nieuwe fabriek in Detroit in 1908. Door middel van de productie met transportband in 1913, werd de productiekost, en daarbij ook de verkoopprijs, enorm verlaagd, zodat het merk bijdroeg aan de verdeling van de auto in de VS.
Marketing in Duitsland
Sinds 1925 wordt FORD vertegenwoordigd in Duitsland. De wekgekende fabriek die opende in Keulen in 1930, wordt beheerd door een Duits dochterbedrijf van de groep. Naast het Model T ontwikkelde FORD een uitgebreid programma aan voertuigen voor de compacte klasse of middenklasse. Vandaag richt het merk zich op de productie en marketing van passagiersvoertuigen, bestelwagens en SUV's in de compacte - en middenklasse. In de VS spelen de SUV's (“Explorer”), Pick-ups (F-serie) en de luxevoertuigen gekend als “Lincoln” een beslissende rol.
Technologisch veeleisende voertuigen voor de wereldmarkt
De wereldfaam van FORD startte met het legendarische Model T, dat geproduceerd werd tussen 1908 en 1927. Er werden meer dan 15 miljoen kopieën verkocht, en het was één van de best verkochte voertuigen in de wereld tot 1972. Daarna gaf Ford de voorkeur aan de productie van betaalbare modellen uit de middenklasse voor de Amerikaanse markt. Tot de onderbreking van de productie in 1940, werden de modellen “Cologne”, “Eifel” en “Taunus” wijd verspreid in Duitsland. Na de tweede wereldoorlog, werd de legendarische “Buckel-Taunus” opnieuw geproduceerd in de fabriek in Keulen. In de jaren '50 was het model “Globe-Taunus” het meest succesvolle model in Europa. In het daarop volgende decennium werden de erg moderne modellen met voorwielaandrijving 12 M en 15 M erg populair, samen met de grotere 17 M, die met en serie kwam gekend was als “Tub”. In de jaren '70 waren de nieuwe Taunus ("Knudsen-Taunus") en de familiesedan Consul evenals de familie stationwagen Granada van de hogere middenklasse, aantrekkelijke aanbiedingen. De 2+2-zits coupé Capri en de compacte wagen Escort, die uit het Engelse productieprogramma gehaald werd, behaalden ook een geweldig succes. Na de productie van de sedans en stationwagens van de series Sierra en Scorpio, startte de periode van de wereldauto's Fiesta, Focus en Mondeo, die vandaag nog steeds verder loopt. Populaire familie- en commerciële voertuigen zijn de bestelwagens C-Max en S-Max, evenals de transportvoertuigen en minibussen Tourneo Connect en Transit Courier. De high performance sportwagen GT en de Mustang Coupés en Cabrios zijn de meest populaire producten in de VS. Onze online winkel biedt een ruime variëteit aan reserveonderdelen voor de FORD modellen.