Succes via interne ontwikkeling
De Zuid-Koreaanse autofabrikant HYUNDAI werd opgericht door Chung Ju-Yung in 1967. Het bedrijf, gevestigd in Seoul, startte met de productie onder licentie van de Ford Corina, de Engelse versie van de Ford Taunus. Het eerste interne model, de kleine wagen Pony, werd uitgebracht in 1975. Vanaf 1983 werd het naar Canada en Mexico geëxporteerd en vanaf 1984 ook naar de VS. HYUNDAI produceerde ook bestelwagens en lichte vrachtwagens. In het midden van de jaren '80 startte de productie van zware vrachtwagens en bussen. Ook al maakten ze vaak gebruik van Mitsubishi technologie, begon HYUNDAI in de jaren '90 volledig te rekenen op hun interne ontwikkelingen. Momenteel hebben ze een breed voertuigaanbod in alle klassen, evenals SUV's, minibusjes, pick-ups, bestelwagens, vrachtwagens en bussen. Door de overname van hun concurrent Kia in 1998, is HYUNDAI nu de 5de grootste autofabrikant ter wereld. HYUNDAI heeft een sterke export naar buurlanden in Zuidoost-Azië en exporteert ook naar Noord-Amerika en Europa. Samen met Kia bezitten ze een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim.
Veeleisende voertuigtechnologie in Zuid-Korea
Oorspronkelijk was de aanwezigheid van het merk op de markt gekenmerkt door (erg) kleine wagens. De Pony werd voor lange tijd geproduceerd, en werd later vervangen door de Accent, die vandaag vertegenwoordigd wordt door de i20. Tussen 1997 en 2002, werd de erg kleine auto Atos uitgebracht op de markt, en tussen 2002 en 2008 produceerde HYUNDAI de kleine auto Getz, opgevolgd werd door de i10.
Van de compacte klasse naar de luxesedan
De gevestigde sedans en stationwagens uit de series Lantra/Elantra werden in de compacte klasse in Duitsland vervangen door de moderne voertuigen i30. De voormalige modelbenamingen worden vandaag nog steeds gebruikt op de exportmarkt. De grote sedans en stationwagens uit de middenklasse van de i40 serie dienen als vervanging voor het model Sonata en kan een klasse hoger gevonden worden. De coupé Veloster is onderdeel van het sportieve segment. De hogere middenklasse bevat in Duitsland de series XG 30, XG 350 en Grandeur. Vandaag wordt ook de luxesedan Genesis aangeboden in de categorie; dit model nam de plaats in van de Centennial, die in Duitsland niet verkocht werd. Bovendien bevindt de sedan Equus uit de topklasse zich momenteel niet in het officiële exportprogramma voor Europa. Andere belangrijke omzetwagens zijn de compacte bestelwagen ix20 en de rijklare SUV's Santa Fe en Grand Santa Fe. Ook de ix35 en ix55 zijn erg populair, en deze hebben zich gevestigd met een sterke aanwezigheid van het merk op de markt van de voertuigen met vierwielaandrijving. De ix35 komt ook als versie met brandstofceltechnologie. De HYUNDAI H-1, die erg gewaardeerd wordt in de commerciële sector, is beschikbaar als bestelwagen (Cargo) en als minibus (Travel). We bieden een uitgebreid assortiment aan reserveonderdelen voor voertuigen van HYUNDAI en KIA.