De geschiedenis van Jaguar
De eigenlijke oprichting van het bedrijf vond plaats in Blackpool, Groot-Brittannië in 1922 door William Lyons en William Walmsley. In het begin werd het bedrijf Swallow Sidecars genoemd, en het was gericht op de productie van zijspannen voor motorfietsen. Aan het begin van 1927 vervaardigden ze ook sportief elegant carrosserieën op de basis van de Austin Seven. Een jaar later produceerden ze het onderstel en de carrosserieën voor de fabrikant “Standard”. In 1931 werd het eerste interne voertuig met een onderstel van het bedrijf Standard gepresenteerd, en het bedrijf werd “SS” genoemd. Na de tweede wereldoorlog werd de naam gewijzigd in Jaguar, aangezien de naam "SS" niet langer aanvaardbaar was.
Succes door vooruitgang
In de volgende jaren werden er vele conceptmotoren gepresenteerd, zoals deze met twee nokkenassen bovenaan (1948) of één met verbeterde geometrie van de verbrandingskamer. Jaguar was altijd een bedrijf dat ervan hield te experimenteren met innovaties; het “X” in hun modelbeschrijvingen is afgeleid van “experimental”, zodat de volgende letters kenmerkend waren voor elke motorserie. In de jaren '50 bleven ze trouw aan hun koers, en ze werden toegewijde producenten van nobele voertuigen. De Jaguar coupé met de naam Mark VII M won zelfs de Rally in Monte Carlo in 1956.
Nobele voertuigen met heel wat PK
In de jaren '60 en '70 produceerde Jaguar enkel kostelijke nobele voertuigen in kleine hoeveelheden, zodat het bedrijf nooit het verschil kon compenseren sinds zijn oprichting. Het was pas toen het Amerikaanse bedrijf Ford Jaguar opkocht in 1989, dat het mogelijk werd om voor het eerst winst te maken. Vandaag varieert hun aanbod modellen van een 2.2 l diesel met 220 PK tot een vijfzits - turbogeladen - V8 met 550 PK. Door de financiële crisis in de VS, verkocht de Ford groep Jaguar en Land Rover aan het Aziatische Tata Motors in Indië. Momenteel heeft Jaguar vier verschillende modellen in de aanbieding, die gaan van de wilde F-type roadster, tot de XE, XF en de XJ diesel. Jaguar had vooral in de jaren '70 massieve kwaliteitsproblemen. Daarom is het mogelijk dat er ook reserve- en slijtageonderdelen nodig zijn voor klassieke wagens. U kunt deze en vele andere auto-onderdelen bestellen in onze online winkel.