Bedrijfssucces met het model “Series I”
Na de Tweede Wereldoorlog plaatste de Britse overheid druk op de autofabrikanten om nieuwere modellen te ontwikkelen om de staatskas te vullen door wereldwijde export. Op dat moment produceerde de fabrikant Rover enkel kostelijke prestigieuze voertuigen. Ze ontwikkelden echter een SUV, gebaseerd op een Willys Jeep die achtergelaten werd door het Amerikaanse leger. Het was een simpel en massief voertuig, dat bedoeld was voor de landbouw. In 1948 werd de Land Rover gepresenteerd op het autosalon van Amsterdam, en deze werd meteen verkocht. De eerste serie werd tien jaar lang in bijna dezelfde vorm geproduceerd, en wordt aangeduid als “Series I”. Deze SUV haalde Rover uit de crisis, en hield het bedrijf boven water.
De concurrent van de SUV's
De serie II werd gebouwd tussen 1958 en 1971, en de serie III tussen 1971 en 1983 tot deze vervangen werd door de Land Rover 90 en 110, met ophanging met spiraalveren. In 1990 werden de modellen met terugwerkende kracht hernoemd naar “Defender”. Daarnaast werd in 1970 de Range Rover uitgebracht, die volgens de vraag van de klant comfortabeler gebouwd werd. Land Rover was erg populair in Afrika, en werd door vele andere fabrikanten onder licentie geproduceerd. Het voertuig werd ook herhaaldelijk gebruikt in legers over de hele wereld. Tussen 1959 en 1994 produceerden ze ongeveer 290.000 eenheden van de series II en III. Zijn concurrenten Toyota Landcruiser en Nissan Patrol werden op de Europese en Amerikaanse markten uitgebracht in de jaren '80, waardoor Land Rover genoodzaakt was hun vorige Defender modellen technisch bij te werken. De gaten in de productie van de “workaholic” Land Rover en de Range Rover werden opgevuld met de Discovery van 1989 en de Freelancer (SUV) van 1998. De Range Rover werd gebouwd sinds 1971 en evolueerde in een luxueuze SUV.
Land Rover met BMW motor
Tussen 1990 en 1999 behoorde Land Rover toe aan de BMW Group, en er zijn nog steeds voertuigen met BMW motoren. Tussen 2000 en 2008 maakte het merk deel uit van de Ford Group, wat resulteerde in enkele “goedkopere ontwikkelingen”. In enkele modellen kon de aanpassing van de hoogte van de stuurgroep leiden tot een gebroken plastiek geleider. Momenteel bevat het Land Rover aanbod vijf modellen. De Ford Group verkocht Land Rover aan het Indische bedrijf Tata. In onze online winkel kunt u steeds de overeenkomende reserveonderdelen vinden voor uw Land Rover. We bieden welgekende producenten voor alle soorten reserve- en slijtageonderdelen, zoals remschijven of -blokken. Bezoek onze cataloog en overtuig u van onze variëteit en toewijding.