Sophie Opel, de weduwe van de in 1895 overleden Adam Opel, startte met de bouw van auto's in zijn naaifabriek in 1895. Ze nam de Anhaltische Motor Factory van de hofslotenmaker Friedrich Lutzmann van Dessau, die het eerste motorvoertuig van Rüsselsheim presenteerde op het IAA autosalon in Berlijn in 1897. Aan het begin boden ze verschillende carrosserieën en motorversies. In 1902 presenteerden ze een interne ontwikkeling met een motor met twee cilinders, en in 1904 met vier cilinders. Na het winnen van een autorace in 1907, werd Opel de hofleverancier van de Duitse keizer. In 1912 produceerde de fabriek 3000 auto's en ze vervaardigden voortdurend passagiersvoertuigen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Vervolgens werd Opel de eerste Duitse fabriek uitgerust met een transportband. In 1928 had Adam Opel KG (commanditaire vennootschap) reeds ongeveer 43.000 voertuigen geproduceerd en was het de grootste autofabrikant in Duitsland. In 1928 veranderden ze hun wettelijke structuur van een commanditaire vennootschap naar een naamloze vennootschap (NV). Sophia Opel’s zoons verkochten hun eigenvermogenscomponent aan de Amerikaanse autofabrikant General Motors. In 1931 behoorde de volledige groep aan de Amerikanen! In 1937 was de groep de grootste autoproducent in Europa met meer dan 137.000 gebouwde voertuigen. In 1938 waren ze het grootste diviezenverdiener voor het Nazi-Socialistische Duitse Rijk. Ook al behoorde de fabriek toe aan de Amerikanen, werd de productie van passagiersvoertuigen stilgelegd tijdens de Tweede Were;doorlog, en produceerden ze in de plaats transportvoertuigen en wapentuig voor het leger. In 1944 werden beide fabrieken in Rüsselsheim en Brandenburg enorm beschadigd door geallieerde luchtaanvallen. Er werd geen enkel voertuig gebouwd door Opel in 1945. Om te voldoen aan de reparatie overeenkomsten, beslisten de verschillende machten om de productiefaciliteiten voor de Kadett in 1946 te verplaatsen naar de Soviet-Unie. Daar werd de Kadett geproduceerd onder de naam Moskwitsch 400.
General Motors nam de groep over in november 1948 en in de jaren '50 waren de modellen Rekord, Olympia en Olympia Rekord de populairste wagens in Duitsland naast de VW Kever. Met een nieuwe fabriek in Bochum, lanceerden ze ook een nieuwe versie van de Kadett, die beschikbaar was als sedan, stationwagen en caravan.
Een extreem besparingsbeleid van de manager Lopez in het midden van de jaren '90 leidde tot kwaliteitsproblemen en een verlies aan imago van het merk, wat voordelig was voor zijn voornaamste concurrent VW. Het huidige aanbod modellen omvat 13 modellen; startend met de erg kleine wagen Adam, Corsa, Astra, Ampera, Cascada en tot het voertuig uit de middenklasse Insigna. De MPV Meriva, de bestelwagen Zafira, de SUV Mokka en de kleine vrachtwagens Vivaro en Movano zijn momenteel ook beschikbaar.
Het is mogelijk dat er zich problemen met het onderstel voordoen na een kilometerstand van meer dan 150.000. Daarnaast kunnen het interieur en de motor met problemen kampen vanwege het besparingsbeleid. Daardoor konden de gebruikte materialen niet hun gebruikelijke levensduur garanderen. U kunt alle nodige reserve- en slijtageonderdelen voor uw voertuig in onze online winkel vinden.