De ondernemer Armand Peugeot richtte in 1896 de oudste, nog steeds wereldwijd heersende autofabriek in de stad Sochaux in Frankrijk. De eerste voertuigen werden gebouwd met gas- of stoommotoren. Enkel het type 2 werd uitgerust met een verbrandingsmotor (Otto motor), gekocht van de Daimler Motor Group. In 1900 hadden ze reeds 500 voertuigen vervaardigd. De juiste massaproductie werd gestart in 1917, maar werd stilgelegd in 1917 door de Eerste Wereldoorlog. Tijdens deze periode werd Peugeot verplicht componenten te bouwen voor wapentuig. Het eerste model 201 werd gepresenteerd in 1929. Tot 1936 werd dit recept reeds 140.000 keer vervaardigd. Na de voltooiing van de heropbouw door de Tweede Wereldoorlog, startte de productie van de 203 in 1948. Dit succesvolle model werd gevolgd door het type 403 in 1955, dat ontwikkeld werd door de Italiaanse Pininfarina en uitgerust was met een dieselmotor. De Peugeot 404 volgde in 1960 en was een groot succes in alle Europese landen, evenals in de Franse delen van Afrika. In 1974 namen ze het merendeel over van de aandelen van de concurrent Citroën, en brachten ze beide bedrijven onder in de nieuwe holding van de PSA Group in 1976. Daarnaast werden ook de voormalige fabrieken Simca, Sunbeam em Talbot, of delen ervan, geïntegreerd. Door bepaalde problemen met Talbot, werd het al volledig ontwikkelde type Horizon uitgebracht als Peugeot 309 en werd het merk Talbot stilgelegd in 1986. Wat de motorsport betreft, waren de motoren van het traditionele merk Peugeot erg succesvol. In de Formule 1 leverde het Franse bedrijf hun motoren aan McLaren, en ze behaalden ook geweldige resultaten in de rallysport.
In het laatste decennium verlaagde Peugeots marktaandeel in Duitsland meer dan een procent met een huidig aandeel van 2.30% in 2012. Op dit moment bieden ze 20 modellen, die variëren van de erg kleine auto 108, tot de kleine wagen 208, en in de compacte klasse de 301 en de 308. De middenklasse wordt gedekt met de 408 en de 508 en er wordt ook een coupé, een SUV, een MPV, een bestelwagen en een vrachtwagen aangeboden.
Het populaire model 206 werd meer dan 6,5 miljoen keer verkocht, en is wereldwijd de best verkochte kleine wagen. Hoewel, de elektronica is vrij zwak, wat kan resulteren in een verhoogd verbruik van de lampen. Vele reserveonderdelen, zoals de alternator of onderdelen van de remmen van de Peugeot zijn identiek gebouwd als deze van de Citroën aangezien beide merken toebehoren aan de PSA Group.