
De gebroeders Renault vestigden het bedrijf voor de bouw van voertuigen in Parijs in 1899; na één jaar werkten er al meer dan 100 mensen voor hen. In 1906 ontving het bedrijf een groots contract om 200 voertuigen te bouwen voor een taxibedrijf, wat hun uiteindelijke doorbraak was. Renault wordt beschouwd als de uitvinder van de cardanas, de bougie die ingeschroefd kan worden, de veiligheidsgordel, de trommelrem en de turbo. Daarnaast werd de eerste V8-motor ontwikkeld door Renault, en in een productievoertuig ingebouwd. Tijdens beide Wereldoorlogen vervaardigden ze motoren voor tanks en vliegtuigen, evenals munitie. Naast de productie van auto's vervaardigde Renault ook commerciële voertuigen, dat in 1900 reeds van start ging met vrachtwagens. Hun eerste vrachtwagen op diesel werd uitgebracht in 1929.
Nadat Nazi-Duitsland Frankrijk veroverde, werden de fabrieken onder gedwongen administratie geplaatst en gebruikt voor het leger. Deze administratie werd uitgevoerd door één van de managers van Daimler-Benz AG tot de fabrieken bijna volledig gebombardeerd werden door Britse vliegtuigen in maart 1942 en september 1943. Louis Renault, de oprichter en eigenaar van het bedrijf, werd gevangen genomen na de bevrijding van Frankrijk, aangezien hij ervan beschuldigd werd samen te werken met de Duitsers; hij stierf in de gevangenis. Zijn bedrijf werd genationaliseerd in 1945. Na de oorlog boden ze slechts één passagiersvoertuig aan. Er was een enorme hoge vraag naar, en de wachttijd was meer dan een jaar.
In de jaren '60 voegden ze de productiefabrieken in Spanje toe aan het bedrijf. Vele legendarische modellen, zoals de wereldberoemde Renault 4 (R4), werden in deze fabrieken gebouwd, en droegen bij aan de faam van Renault. Ook andere fabrikanten produceerden verschillende voertuigen onder licentie. De Renault 12 werd bijvoorbeeld in Roemenië gebouwd tot het einde van 1999, hij werd vervaardigd door Ford in Brazilië en ook door een dochterbedrijf in Turkije.
Momenteel biedt Renault, Dat uitgegroeid is tot de sterkste Franse concurrent voor de Duitse autofabrikanten, 14 modellen. De erg populaire Clio, de Kangoo met zijn deuren achteraan, en de bestelwagen Espace zijn nog steeds beschikbaar. Naast de voordelige wagens zoals de Captur en Twingo, biedt Renault de Megane in de compacte klasse en de Laguna in de middenklasse. Renault omvat ook twee minibus modellen, de Master en de Trafic. De Twizy is een elektrische voertuig met één zitplaats, dat uitgebracht werd in Duitsland in 2012.
Naast lege batterijen door defecte elektronica van de voertuigen, krijgen sommige Renault voertuigen vaak te maken met een defecte starter. Passagiersvoertuigen door Renault kunnen in het algemeen kampen met fouten in de elektronica, maar de mechanische delen zijn gemaakt van hoge kwaliteit. In 2010 vormde Renault een alliantie met het Japanse bedrijf Nissan, wat het de vierde grootste autogroep ter wereld maakt. De leiders zijn Toyota, General Motors en VW.