De oorsprong van Toyota
De oorsprong van de hedendaagse Toyota Motor Corporation dateert van de 19e eeuw, toen Sakichi Toyoda de productie van automatisch weefgetouw startte. In 1929 verkocht hij zijn patenten voor automatische weefmachines aan een Brits bedrijf, en startte hij met de bouw van voertuigen.
Het begin van de productie
In 1937 startte de vervaardiging in de nieuw opgerichte Toyota Motor Corporation, van welke de naam verwijst naar de productieplaats, de Japanse stad Toyota, in plaats van de achternaam van de oprichter. In het begin produceerden ze enkel één passagiersvoertuig, de A1, en één vrachtwagenmodel, de GG. Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerden ze exclusief vrachtwagens voor het leger. In tegenstelling tot andere Europese autofabrikanten, werden ze niet gebombardeerd door geallieerde troepen, aangezien Japan al capituleerde door de Amerikaanse atoombommen.
Heropstarten van de productie aan het eind van de oorlog
De vervaardiging van auto's kwam opnieuw in gang in 1947, en was erg succesvol vanwege de vele innovaties. Verder werden de werknemers meer dan gewoonlijk betrokken in het productieproces, wat het mogelijk maakte voor de fabriek wereldwijd uit te breiden in een korte tijdspanne. De marketing van Toyota in Duitsland begon in 1970. Sinds de jaren '80 werden sommige sectoren gekopieerd door Europese producenten. De opbouw van het luxemerk LEXUS startte in 1989, en vandaag is het zijn eigen merk. LEXUS wordt beschouwd als concurrent voor Mercedes, BMW en Audi.
Productieplaats en vernieuwde voertuigmodellen
Momenteel (2015) is Toyota wereldwijd de grootste autofabrikant, en eigenaar van productieplaatsen over de hele wereld. Binnen Europa produceren ze voertuigen in Groot-Brittannië, Frankrijk en Polen. Ook in het Europese deel van Turkije bevindt er zich een fabriek. Vandaag biedt Toyota 13 modellen in Duitsland. De erg kleine Aygo werd ontwikkeld in samenwerking met de Franse PSA Group, en werd ook uitgebracht als Citroën C1 en Peugeot 107. De erg kleine wagen iQ is bedoeld als concurrent voor de Smart. De Yaris, dat het enige kleine automodel is, vervangt de Toyota Starlet sinds 1999. De Corolla, gebouwd sinds 1967, bevindt zich in de compacte klasse en is vandaag nog steeds het meest populaire beschikbare model. Toyota heeft modellen beschikbaar in de midden- en hogere middenklasse, evenals in de hogere klasse en SUV’s en bestelwagens.
In de pannestatistieken scoren de voertuigen heel goed, maar het bedrijf diende enkele modellen terug te roepen in de voorbije jaren vanwege fabrieksfouten die leidden. In het algemeen zijn de voertuigen van de grootste autofabrikant hoge kwaliteitsproducten, die ook aangeboden worden als hybride wagens. In onze online winkel vindt u een uitgebreid aanbod aan verschillende reserveonderdelen. We hopen dat onze enorme cataloog aan auto-onderdelen en onze extreem voordelige prijzen u kunnen overtuigen.