Brandstofsystemen zorgen voor de opslag en reiniging van de brandstof en voorzien de automotor van brandstof. De correcte werking van het systeem is van invloed op de mobiliteit van het voertuig als geheel, maar ook op het brandstofverbruik, de prestaties van de auto en vooral op het vermogen van de motor. Dit systeem beschikt over een tank voor de opslag van de brandstof, een brandstofpomp waarmee de brandstof wordt toegevoerd, een pijpleiding, injectoren en, bij een groot aantal diesels, een brandstofrail.
Bijzondere kenmerken van de diverse soorten brandstofsystemen
Brandstofsystemen verschillen van elkaar al naargelang het motortype. Zo zijn benzinemotoren voorzien van een enkelvoudige injectie, een meervoudige injectie of een direct inspuitingssysteem.
Bij brandstofsystemen die voorzien zijn van een systeem voor enkelvoudige inspuiting vindt de brandstoftoevoer plaats via één injector in het inlaatspruitstuk. Deze soort is simpel en degelijk, maar wordt tegenwoordig niet meer zo vaak gebruikt. Meervoudige inspuitingssystemen leveren brandstof aan iedere cilinder via een afzonderlijke injector. Het brandstof-luchtmengsel wordt in het inlaatspruitstuk gecreëerd. Momenteel zijn deze het gebruikelijkst. Deze systemen hebben een zuinig brandstofverbruik, zijn milieuverantwoord en niet gevoelig voor de kwaliteit van de brandstof. Met directe inspuiting wordt de brandstof rechtstreeks in elke motorcilinder toegevoerd. Daardoor kan de lucht-brandstofverhouding in iedere bedrijfsmodus van de motor precies worden ingesteld, waardoor het vermogen van de motor groter wordt, de prestaties beter worden en het brandstofverbruik afneemt. Bij deze systemen is echter brandstof van hoogwaardige kwaliteit een vereiste.
Bij voertuigen met een dieselmotor kan de brandstof aangevoerd worden via een brandstofinspuitpomp, een eenheidsinjector of een common-rail. Systemen met een brandstofinjectiepomp worden steeds minder gangbaar en zijn meestal te vinden in oude personen- en bedrijfsvoertuigen. Deze zijn tamelijk bedrijfszeker en ongevoelig voor de brandstofkwaliteit, hoewel ze veel brandstof verbruiken. De injectoren worden door de nokkenas aangedreven en verslijten dus nogal snel. Het common-railbrandstofsysteem levert een groot vermogen bij een zuinig verbruik en zorgt voor een probleemloze en geruisloze motorwerking. Maar het is wel gevoelig voor de brandstofkwaliteit en het onderhoud is kostbaar.
Gebruik en vervanging: wat u moet weten
- Vervang het brandstoffilter tijdig. Voor de meeste voertuigen luidt het advies om de vervanging van het filter om de 20.000-30.000 km uit te voeren. Vanwege het gebruik van brandstof van inferieure kwaliteit, vuilafzetting in de tank of in geval er water in de brandstof is terechtgekomen, is het wellicht noodzakelijk om het onderdeel eerder te vervangen. Indicaties voor een defect zijn bijvoorbeeld een toename van het brandstofverbruik, schokkende bewegingen als men heuvelopwaarts rijdt, een lager vermogen, een verkeerde ontsteking van de motor of het uitvallen van de motor bij het stationair-draaien.
- Houd de tank tenminste halfvol, met name in de winter. Ten gevolge van condensatie kan er water op de bodem van de tank komen. Bij lage temperaturen kan het bevroren raken. Hierdoor kan er ijs in de brandstofpomp terechtkomen, met als gevolg dat deze oververhit raakt. Een speciaal waarschuwingslampje op het dashboard zal u helpen bij het monitoren van het brandstofpeil.
- Brandstoflekken dienen direct verholpen te worden: deze kunnen tot brand in de auto leiden. Aangezien ze veelkleurig zijn, zijn brandstofvlekken eenvoudig te onderscheiden van overige vloeistoffen.
topautoonderdelen.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
Bij onze online winkel kunt u onderdelen voor het brandstofsysteem van elk automodel en merk kopen. Door het enorme productaanbod vindt u gegarandeerd de benodigde onderdelen. Mocht u advies nodig hebben, dan kunnen onze gespecialiseerde medewerkers u begeleiden bij de keuze van de juiste onderdelen en bij het bestellen.