Motorsteun voor auto achter en vóór
Motorsteunen achter en vóór in onze online winkel
Bij de koppeling, ook bij het loslaten van het koppelingspedaal, en wanneer de belasting verandert door het opnieuw gasgeven, wordt er door middel van de koppeling een koppel op de motor uitgeoefend. Dit koppel gebeurt op verschillende momenten, bijvoorbeeld door de koppel armen van de voertuigcarrosserie. Een belangrijk deel is hierbij de motorlager. Deze dragen niet alleen het gewicht van de motor bij stilstand, maar worden in werking met trek en druk belast. Naast het dragen van het motorgewicht, moet de motorophanging, zoals de motorlagers ook wel worden aangeduid, bovendien de overdracht van trillingen tussen de motor en de carrosserie dempen. Gewoonlijk worden voor de motorophanging rubber-metaalverbindingen (zgn. stilteblokken) of ook hydraulisch gedempte bevestigingen (hydro-lagers) gebruikt.
Motortrillingen door drukBij hydraulische lagers werkt de druk, die bij stilstand de motortrillingen zelf worden opgevangen, in de hydraulische vloeistof van de bovenste kamer opgebouwd, alleen op het membraan van rubber. Door hun vervorming dempen ze de motortrillingen. De lucht kan uit het hydraulische motorsteun bij stilstaande auto wegvloeien door een openstaande solenoïdeklep. Wanneer er wordt gereden sluit de elektromagnetische klep. De zich in de hydraulische vloeistof opbouwende druk gaat door het mondstukkanaal van de onderste kamer over de rubberbalg. Deze vervormt door de druk en absorbeert zo de motortrillingen
Een defect motorlagerIn de loop van de levensduur van de voertuig kunnen er zich bepaalde omstandigheden voordoen die ertoe leiden dat het motorlager kapot gaat. Dit is te herkennen aan het stotteren tijdens het starten of wanneer de belasting verandert. Bij defecte lagers van de motorsteun kan er niet meer op de gebruikelijke comfortabele manier worden gereden en deze zullen dan ook moeten worden vernieuwd. Meestal komt dit al bij de APK keuring aan het licht.
In onze onderdelencatalogus vindt u alle benodigde reserveonderdelen voor de motor. Door de goede condities kunt u zowel de motorlagers, zuiger en ook tandwielen voordelig via onze webshop aanschaffen.
Meer auto-onderdelen in de categorie Motor
- Inbouwplaats: Achter
- Materiaal: Rubber
- Ophangwijze: Rubbermetaallager
- Gewicht [kg]: 0,632
- Inbouwplaats: Onder
- Ophangwijze: Rubbermetaallager
- Hoogte [mm]: 36
- Diameter [mm]: 91
- Inbouwplaats: Achter
- Ophangwijze: Rubbermetaallager
- Binnendiameter [mm]: 12,2
- Hoogte [mm]: 45
- Inbouwplaats: Achter, Links
- Materiaal: Rubber
- Ophangwijze: Rubbermetaallager
- Lengte [mm]: 265
- Gewicht [kg]: 0,82
- Inbouwplaats: Bovenaan
- Ophangwijze: Rubbermetaallager
- Gewicht [kg]: 0,251
- Diameter [mm]: 91
- Inbouwplaats: Achter
- Ophangwijze: Rubbermetaallager
- Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Aanhaalmomentondersteuning
- Inbouwplaats: Aan beide zijden
- Ophangwijze: Rubbermetaallager
- Vereist aantal stuks: 2,0
- Schroefdraadmaat: M8x1,25
- Inbouwplaats: Motorzijde
- Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Aanhaalmomentondersteuning
- Inbouwplaats: rechts
- Materiaal: Rubber
- Ophangwijze: Hydrolager
- Gewicht [kg]: 0,814
- Gewicht [g]: 814
- Inbouwplaats: Achter, Onder
- Materiaal: Rubber
- Breedte [mm]: 52,8
- Boringafstand [mm]: 101,5
- Inbouwplaats: rechts
- Materiaal: Rubber
- Ophangwijze: Rubbermetaallager
- Gewicht [kg]: 0,15
- Voor OE nummer: 1844.17
- Let op de serviceinformatie
- Inbouwplaats: Achter
- Materiaal: Rubber
- Ophangwijze: Rubbermetaallager
- Gewicht [g]: 750
- aanvullende informatie: ORIGINAL Quality
- Inbouwplaats: Aan beide zijden
- Ophangwijze: Hydrolager
- Inbouwplaats: Bovenaan
- Ophangwijze: Rubbermetaallager
- Lengte [mm]: 34,29
- Gewicht [kg]: 0,251
- Vereist aantal stuks: 1
- Diameter [mm]: 91