Riemen, kettingen en poelies vormen de voornaamste onderdelen van de aandrijvingen van de klepaandrijving en motoraccessoires. Ze hebben als hoofdtaak de synchrone omwenteling van de krukas en de nokkenas en tevens de overbrenging van het koppel naar de waterpomp, de oliepomp, de wisselstroomcompressor, de pomp van de stuurbekrachtiging, de dynamo en andere onderdelen.
Bijzondere kenmerken van de diverse soorten onderdelen
De meest voorkomende riemen die voor voertuigen worden toegepast zijn getande riemen en multiriemen. Voor de distributieaandrijving gebruikt men tandriemen, die zich onderscheiden doordat ze duurzaam zijn, geruisloos werken en een effectieve overbrenging van het koppel mogelijk maken. De gemiddelde levensduur bedraagt 80.0000-100.000 km. Multiriemen zijn bestemd voor de aandrijving van bijkomende motoronderdelen. Kenmerkend hiervan is hun veelzijdigheid. Ze zijn in alle richtingen te buigen, draaien met een tamelijk hoge snelheid en hebben een goede grip op de poelies. Om de 50.000-60.000 km zijn ze aan vervanging toe.
Kettingen zijn distributieaandrijvingen. Ze kunnen zowel met rollen als schakels zijn. Ten opzichte van riemen zijn ze duurzamer: ze gaan 150.000-200.000 km mee. Bovendien kunnen ze tegen temperatuurveranderingen en oververhitting en hoge belastingen. Maar ze hebben een flink gewicht, zijn duur en maken veel lawaai. Daarbij komt dat ze lastig te vervangen zijn.
We onderscheiden twee soorten poelies: looprollen en spanrollen. Ze zijn opgebouwd uit een lager met een schijf met een getand of glad en soms geribbeld oppervlak. De gebruiksduur is afhankelijk van de gebruiksduur van de riemen, want alle aandrijvingsonderdelen moeten op hetzelfde moment worden vernieuwd.
Gebruik en vervanging: wat u moet weten
- De onderdelen dienen uitsluitend door vakbekwame personen te worden gemonteerd. Mochten bijvoorbeeld de riemschijven verkeerd uitgelijnd zijn, dan zouden de tanden van de distributieriem kunnen afbreken. Af en toe raken de randen van het component versleten. Beschadigingen zijn bij controle zichtbaar. Indien de onderdelen te strak gespannen zijn, ontstaat er schade aan het materiaal tussen de tanden; er ontstaan zichtbare scheurtjes in het materiaal. Een te strak aangedraaide poelie of het gebruik van een schroevendraaier of andere scherpe voorwerpen om de poelie rond te draaien, heeft een scheur in de band tot gevolg. Het gevolg hiervan is een kenmerkend hard geluid en het leidt tot motoruitval en beschadigde kleppen.
- Kijk regelmatig de pakkingen van de motor na en als het nodig is, moet u ze vervangen. Lekkage van olie is schadelijk voor riemaandrijvingen. De olie op de onderdelen kan ertoe leiden dat multiriemen doorschieten en tandriemen tanden overspringen. In het eerste geval is een typisch fluitend geluid vanonder de motorkap hoorbaar. De werking van de dynamo kan sterk in het gedrang komen. En in het tweede geval zal de motor instabiel lopen, uitvallen, aan vermogen inboeten en misschien zelfs niet starten.
- Ververs olie bijtijds. Zo voorkomt u dat de hydraulische spanrolgeleiders dichtslibben. Hierdoor kan ook de spanning in de aandrijfriem afnemen en kan de ketting doorzakken en wegglijden. Het resultaat daarvan is dat de motor uit zichzelf gaat draaien of luider gaat lopen dan gebruikelijk. Vanuit de motorruimte zijn afwijkende geluiden hoorbaar. Bovendien reageert de distributieketting op de kwaliteit van het smeermiddel. Bij vervuiling van het smeermiddel zal het component sneller verslijten.
topautoonderdelen.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
U kunt riemen, kettingen en poelies tegen voordelige prijzen aanschaffen bij onze online winkel. Bij onze webwinkel vindt u een groot assortiment aan producten van hoge kwaliteit. Voor het vinden van de juiste componenten voor uw auto, geeft u het merk, model en de uitvoering op in het daarvoor bestemde vak op de startpagina van onze site.