De versnellingsmechaniek maakt het de bestuurder mogelijk om de modus, de snelheid en de rijrichting van de auto te wijzigen, door het vermogen van de motor zo doeltreffend mogelijk te benutten. Dankzij deze eenheid kan het van de motor afkomstige koppel worden aangepast, zodat het al naargelang de verkeersomstandigheden kan worden verhoogd of verlaagd.
Bijzondere kenmerken van de diverse soorten versnellingsmechanieken
Handbediende versnellingsmechanieken zijn in het prille begin van de automobielindustrie geïntroduceerd, maar zijn ook vandaag de dag nog steeds in trek. Het is een betrekkelijk goedkope versnellingsbak, die gekenmerkt wordt door zijn grote mate van betrouwbaarheid en die zich prima leent voor een sportieve rijstijl, doordat de bestuurder er nauwkeurig de controle over kan uitoefenen. Maar ze bieden minder gebruiksgemak, zeker voor de beginnende automobilist.
De halfautomatische versnellingsmechanieken behoren tot de geavanceerde varianten van de handgeschakelde versnellingsbakken. Het ontwerp is vergelijkbaar met dat van de handgeschakelde versnellingsbakken, hoewel het ontkoppelen van de koppeling en het schakelen automatisch gebeurt. Kenmerkend zijn de doeltreffendheid, de betrouwbaarheid en de verbetering van de prestaties van de auto.
Continu variabele versnellingsmechanieken behoren tot de traploze soort. Hiermee kan de auto zijn optimale dynamische eigenschappen vertonen, wordt het brandstofverbruik verbeterd en kan de motor onder matige belasting draaien, terwijl ze ongeschikt zijn om een hoog koppel over te brengen. Daarbij komt dat ze ten opzichte van andere soorten transmissies minder betrouwbaar zijn.
Automatische transmissies zijn opgebouwd uit een hydraulische koppelomvormer en diverse planetaire tandwielen. Kenmerkend voor deze versnellingsbakken zijn de betrouwbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid, hoewel het verbruik van het voertuig vrij hoog is en het accelereren niet snel voltrokken wordt.
Gebruik en vervanging: wat u moet weten
- Versnellingsbakolie moet tijdig worden ververst. Meestal dient dit om de 60.000 km te gebeuren, maar verstandiger is het om de precieze termijnen voor het verversen ervan in de technische handleiding van uw voertuig op te zoeken. Veronachtzaming van de verversingsintervallen heeft vroegtijdige slijtage van de onderdelen tot gevolg. De noodzaak om deze te vervangen wordt o.a. kenbaar gemaakt door schuimvorming, verandering van kleur, vertroebeling en een sterke branderige geur. De automaat zal dan ook gaan doorschieten. Bij het optrekken kunt u merken dat de motor gedurende enige tijd minder vermogen heeft.
- Als u rijdt, moet u proberen uw hand niet op de versnellingspook te leggen. Hierdoor ontstaat een te grote speling tussen de onderdelen van het pookmechanisme. Als gevolg daarvan neemt de speling van de versnellingspook toe en wordt het schakelen naar de versnellingen lastig.
- Uitsluitend schakelen met een geheel ingedrukt koppelingspedaal. Zo voorkomt u dat de versnellingsmechaniek zwaar belast wordt en vroegtijdig slijt. Hierdoor worden de vork, de synchronisatorhoezen en de borgringen slechter. De tandwielen gaan doorschieten. Tijdens het schakelen zijn er ongebruikelijke geluiden hoorbaar.
topautoonderdelen.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
Bij onze webwinkel kunt u onderdelen voor de versnellingsmechaniek van uw auto kopen. Wij helpen u graag met ons uitgebreide productaanbod, voordelige prijzen, kwaliteitsgarantie en spoedige bezorging.