Airco-leiding voor auto
AC slang in onze online winkel
De koeling wordt met behulp van een compressor gedaan en het werkt net zoals het principe van de koelkast. Er zijn diverse delen en componenten in het circuit gebouwd. Dit circuit wordt airconditioning eenheid en ook wel koelcircuit genoemd.
De conductie is in de volgende vier delen onderverdeeld:
- Hogedrukgebied - gasvormig (ong. 16 bar druk, temperatuur ong. 65 graden Celsius)
- Hogedrukgebied - vloeistof (ong. 16 bar druk, temperatuur ong. 65 graden Celsius)
- Lagedrukgebied - gasvormig (ong. 1,2 bar druk, temperatuur ong. -7 graden Celsius)
- Lagedrukgebied - vloeistof (ong. 1,2 bar druk, temperatuur ong. -7 graden Celsius)
Het koelcircuit is opgebouwd uit de volgende elementen, welke door middel van slangen en pijpleidingen met elkaar zijn verbonden: Compressor, volume expansie lichaam (expansieventiel of tuimel), verdamper, vloeistoftank met een droger (droger en collector), veiligheidsvoorzieningen (drukschakelaars of hogedrukschakelaars en temperatuursensoren), controle-instrumenten, buizen en pijpen, koelmiddel en een tank voor het koelmiddel.
De functie van de airconditioningIn de buis wordt de gasvormige koelvloeistof door de compressor tot 16 bar samengeperst en wordt deze in de condensor vervolgens vloeibaar. Daarna wordt deze naar het expansieventiel geleid die voor de verdamper is geplaatst en onmiddellijk teruggebracht tot 1,2 bar. Dankzij het Joule-Thompson effect dat optreedt, ondergaat het gas een isenthalpische drukverlaging en verandert de temperatuur. Vanwege de verandering van het volume van het gas, de afstand tussen de deeltjes van het medium neem aft, waardoor de vrijgekomen koelvloeistof na het epansieventiel een temperatuur van -7 °C heeft.
Dan passeert het de verdamper die de lucht in het passagiersgedeelte koelt. Na de verdamper wordt deze opnieuw naar de compressor gebracht en begint het proces opnieuw.
Het gelijktijdig vervangen van het koelmiddelEr kunnen door de druk van de uitlaatklep bij de compressor wellicht kleine hoeveelheden koelvloeistof wegvloeien. Daardoor kan het verminderde volume de werkdruk van 16 bar niet meer halen; de airconditioning kan dus niet meer de gewenste werking verrichten. Daarom is het belangrijk om de koelvloeistof elke 2 tot 3 jaar bij te vullen, hetgeen in werkplaat moet worden uitgevoerd. Dit wordt ook gedaan door het automobilistenclubs (ANWB enz.). Het koelcircuit en de complete airconditioning eenheid kan alleen in een goede werkplaats worden gerepareerd, omdat de leidingen onder druk staan!
In onze online shop kunt u alle onderdelen voor uw aircoonditioning systeem goedkoop bestellen en deze in een werkplaats laten installeren. Naast deze onderdelen kunt u ook alle andere slijtende voertuigonderdelen in onze webcatalogus vinden.
Meer auto-onderdelen in de categorie Airconditioning
- Verwarming / Koeling: van aircocompressor naar condensor
- aanvullende informatie: Original VEMO kwaliteit
- Verwarming / Koeling: van verdamper naar aircocompressor
- Links-/rechtsbesturing: voor voertuigen met stuur links
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Hogedruk zijde
- Verwarming / Koeling: Van condensor naar verdamper
- Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pijpleiding, Met pakkingen, met ventiel
- Materiaal pakking: HNBR (Hydrierter Acryl-Nitril-Butadien-Kautschuk)
- Bruikbaar voor koelvloeistof: R134a
- Verwarming / Koeling: van aircocompressor naar condensor
- Versie: produced by VISTEON





















































