Druklager voor auto
Koppeling lager in onze online winkel
De druklager is een belangrijk onderdeel van de koppeling, dat als verbinding dient tussen de twee mechanische assen. De druklager is verantwoordelijk voor het overdragen van kracht door het koppelingsvork, of rechtstreeks aan de draaibeweging van de automatische koppeling. Een dergelijke axiale lager is een onmisbaar onderdeel van de handmatige transmissie, die gebruikt wordt in auto- en mechanische techniek. In transmissies gebruikt in de auto-industrie, verbindt de druklager de koppeling met de aandrijving bij het schakelen. Vooral in oudere transmissies wordt de druklager gecombineerd met een ontkoppelingshendel die mechanisch of hydraulisch wordt bewogen via de hulpcilinder.
Functies en reserveonderdelenDe druklager is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de koppeling gescheiden kan worden. Aangezien een druklager ook zware axiale krachten aan moet kunnen, speelt slijtage een belangrijke rol. Terwijl de druklager eerder in handmatige transmissies enkel draaide wanneer de koppeling werd ingedrukt, kent deze in moderne ontwerpen een geoptimaliseerde bescherming tegen slijtage die de axiale lager voortdurend doet draaien. Nieuwere transmissies zij zodanig ontworpen dat er een hydraulische activatie van de koppeling plaatsvindt, en de hulpcilinder rechtstreeks in de druklager ingebouwd wordt. In deze CSC constructies (concentric slave cylinder) vormen de lager en de hulpcilinder een eenheid, zodat er niet langer een nood is aan een aparte ontkoppelingshendel.
Levensduur, slijtage en vervangingAangezien de druklager een verbruiksartikel is, wordt de levensduur afgestemd op die van de koppeling, zodat het aan te raden is om de druklager te vervangen indien de koppeling vervangen wordt. Bij oudere transmissies, zoals 02B transmissies, worden de lager en de ontkoppelingshendel langs een langs een geleidebus geduwd. Deze dienen ook vervangen te worden indien nodig.
De noodzakelijke wisselstukken bevatten schroeven om de druklager en de ontkoppelingshendel in de juiste positie te houden. De tegenlager van de ontkoppelingshendel wordt vaak gerealiseerd door een kogelbout, die in de behuizing van de versnellingsbak geschroefd wordt. In moderne versnellingen, zoals 02G transmissie, waarbij de hulpcilinder en de lager een eenheid vormen, dienen ook de afdichtingsring, en indien nodig de drukpijp van de hulpcilinder en de schroeven vervangen te worden.
Meer auto-onderdelen in de categorie Koppeling / montage-onderdelen
- Type: MKB-00
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met geleidehuls, Met ontkoppelingsvork, Met druklager
- Diameter [mm]: 47,62
- Binnendiameter [mm]: 31,16
- Hoogte [mm]: 21,83
- Breedte [mm]: 41,31