Het motorkoelsysteem is zodanig geconstrueerd dat oververhitting van de motor kan worden voorkomen. Al naargelang het ontwerp van de auto kan het systeem ook dienen voor de koeling van een turbolader, de transmissievloeistof of de de uitlaatgassen binnen een recirculatiesysteem. Bovendien wordt het systeem toegepast voor de verwarming van de lucht in het systeem voor de verwarming, de ventilatie en de airconditioning.
Bijzondere kenmerken van diverse motorkoelsystemen
De motorkoelsystemen kunnen van elkaar verschillen qua aantal ingebouwde componenten, de temperatuur waarop de thermostaatklep wordt geopend, de temperatuur waarop de ventilator wordt ingeschakeld en het soort radiateur. Vandaag de dag bestaan ze vooral uit aluminium en koper. De expansiereservoirs kunnen vervaardigd zijn van kunststof.
De buizen kunnen een cirkelvormige of ovale diameter hebben. De ovale uitvoeringen zijn beter geschikt voor de warmtewisseling. Voor een betere overdracht van de warmte wordt gebruikgemaakt van platte of golvende lamellen Laatstgenoemden zijn doeltreffender.
Er kunnen één of meer waterpompen in het koelsysteem van de motor geïnstalleerd zijn.In het geval het er meerdere zijn, is het koeleffect een stuk groter en heeft het systeem gewoonlijk meer gekoelde componenten.
Gebruik en vervanging: wat u moet weten
- Kijk geregeld het peil van de koelvloeistof in het expansiereservoir na. Mocht het peil beneden de gestelde norm zakken, dan zal het systeem slechter gaan functioneren, met als gevolg dat de motor oververhit zou kunnen raken. Als het peil van de koelvloeistof onvoldoende is, zal het waarschuwingslampje op het dashboard gaan branden. Bonte plassen onder uw auto in de buurt van onderdelen van het koelsysteem duiden op lekkage van vloeistof.
- Vervang antivries bijtijds. Over het algemeen wordt geadviseerd om dit iedere 2 tot 3 jaar te doen. Sla uw voertuighandleiding erop na voor de juiste hoeveelheid. In de antivries kunnen zich vuil en corrosieresten van de waterpomp afzetten. Met verloop van tijd kunnen de buizen van de radiateur verstopt raken wat tot de vorming van luchtzakken kan leiden. Oververhitting van de motor duidt erop dat er luchtbellen in het systeem zitten. Tijdens de wintermaanden kan het ook zijn dat de verwarming van de zitruimte slecht presteert.
- Monteer om de 3-4 jaar nieuwe slangen en buizen. Deze zijn doorgaans van rubber en boeten mettertijd aan elasticiteit in. Hierdoor kan het gebeuren dat er tijdens het rijden een oude slang kapotgaat, wat ertoe leidt dat u niet meer verder kunt rijden.
- Maak uitsluitend gebruik van antivries die overeenkomt met de vereisten van uw motorkoelsysteem.
topautoonderdelen.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
U kunt bij ons terecht voor het kopen van de componenten voor het motorkoelsysteem. In onze catalogus vindt u een groot aanbod aan kwalitatief goede producten met een lange garantie.