
Een motor zet de energie van een elektrische stroombron of verbranding van brandstof om in mechanische energie. Hierdoor beweegt een voertuig.
Onderscheidende kenmerken van verschillende soorten motoren
Motoren worden onderverdeeld in 2 basisgroepen: met interne verbranding (IC) en elektrische motoren. Laatstgenoemden zijn milieuvriendelijk, werken stil en hebben lage onderhoudskosten. Een dergelijke motor kan apart gebruikt worden in een elektrisch voertuig of in combinatie met een IC-motor in een hybride voertuig.
IC-motoren hebben een ingewikkelde opbouw; ze hebben olie, brandstof en koelvloeistof nodig voor hun werking. Om hun levensduur te verlengen is het van belang om minstens om de 100.000 kilometer een inspectiebeurt uit te voeren. Als brandstof maken deze motoren gebruik van benzine, diesel, vloeibaar aard- of petroleumgas of waterstof. Ze kunnen over een carburateur of een brandstofsysteem met injectie beschikken. Eerstgenoemden kunnen gezien worden als motoren met een laag vermogen, gekenmerkt door een zwakke brandstofefficiëntie en wordt niet in moderne auto's ingebouwd. Het laatstgenoemde systeem garandeert een nauwkeurige injectieaansturing en raakt minder snel verstopt.
De werking van een IC-motor is onmogelijk zonder:
- krukasmechanisme: zuigers, zuigerpennen, drijfstangen, krukas;
- distributiemechanisme: aandrijfriemen en -kettingen, poelies en spanrollen;
- koelsysteem: waterpomp, radiateur, buizen en slangen, thermostaat en ventilator;
- smeersysteem: oliefilter, carter, pomp, pakkingen;
- ontstekingssysteem: bougies, bobines, bougiekabels;
- sensoren en meters: luchtmassameter, lambdasonde, positiesensoren voor de nokkenas en krukas, temperatuursensor voor de koelvloeistof;
- afdichtingen en pakkingen verantwoordelijk voor de dichtheid van de assemblages, en vele andere elementen.
Gebruik en vervanging: wat u moet weten
- Voorkom oververhitting van de motor. Abnormale temperaturen kunnen het gevolg zijn van lekken van koelvloeistof, een defecte waterpomp of het lekken uit de radiateur. De tekenen van een defect zijn een laag koelvloeistofpeil in het reservoir, het oplichten van de dashboardindicator of vlekken van koelvloeistof onder de auto.
- Gebruik geen brandstof met een verkeerd octaangehalte. Dit veroorzaakt pingelen en leidt tot slijtage van de elementen van het krukasmechanisme, wat de zuigers beschadigt. Het eerste symptoom van een defect is een vreemd metaalachtig geklop dat hoorbaar is terwijl de motor draait.
- Vervang de olie strikt overeenkomstig de opgegeven intervallen van de autofabrikant. Gebruik enkel hoogwaardig smeermiddel met geschikte eigenschappen. Na verloop van tijd boet olie aan eigenschappen in en kan deze niet alle motorelementen correct smeren, wat leidt tot een snelle slijtage. Bovendien treedt er oververhitting op, evenals het verstopt-raken van de oliekanalen en het doordraaien van de drijfstanglagers. Deze defecten gaan gepaard van een hoger brandstof- en olieverbruik, een onstabiele werking van de motor en het oplichten van de dashboardindicator 'Check Engine'.
topautoonderdelen.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
Wilt u motoronderdelen kopen tegen een betaalbare prijs? Word klant van onze online winkel. Houd de acties bij topautoonderdelen.nl in de gaten om auto-onderdelen te kopen tegen de voordeligste voorwaarden. Winkelen bij onze online winkel is altijd goedkoop en simpel.