De ophanging voorziet de verbinding tussen de carrosserie en de wielen van een auto en is verantwoordelijk voor het beperken van lawaai en trillingen die optreden wanneer de auto zich voortbeweegt. Ze verbetert de wegligging en dynamische eigenschappen van de auto. De voornaamste bestanddelen van het systeem zijn schokdempers, stabilisatoren (stabilisatorstangen), draagarmen en verende elementen: schroefveren, bladveren en torsiestaven.
Onderscheidende kenmerken van verschillende soorten ophangingen
Het afhankelijke type (bijvoorbeeld bij bladveren) wordt gebruikt op de achteras van bepaalde SUV's en bedrijfsvoertuigen. Het voornaamste kenmerk is het gebruik van een stevige balk, die verticale bewegingen overdraagt van een wiel naar een ander. Het heeft een simpel ontwerp en is goedkoop en duurzaam. Het verhoogt echter het gewicht op de as aanzienlijk, wat een negatieve invloed heeft op de rijsoepelheid.
De MacPherson-veerpoot is het gebruikelijkste onafhankelijke ophangingssysteem. Het wordt gewoonlijk op de vooras geplaatst. Het is compact, licht van gewicht en heeft een lange levensduur. Op grond van de ontwerpkenmerken kunnen de wielen van de auto enigszins fout uitgelijnd raken.
Het type met twee draagarmen kan gebruikt worden op de voorste en achterste assen. Dut verbetert de bestuurbaarheid, garandeert een goede grip en minimaliseert de slijtage van banden. Tot de nadelen ervan tellen de grote afmetingen en het moeizame onderhoud.
Een multilinkontwerp wordt vooral gebruikt op de achterste as. Deze heeft een laag gewicht, is stil en garandeert een soepele rit. De onderdelen ervan zijn vrij duur en de vervanging vereist bepaalde vaardigheden.
Op de achterste as maakt men gewoonlijk gebruik van het torsietype. Dit wordt gekenmerkt door een hoge mate van betrouwbaarheid en kleine afmetingen. Het minimaliseert het kantelen van het voertuig. Een van de nadelen bestaat uit de neiging tot oversturen.
Sommige soorten ophanging zijn verstelbaar. Hiertoe behoren het actieve type, met elektronische afstelling van de stijfheid van de stabilisator, het dempniveau, de bodemvrijheid en andere eigenschappen. Ze kunnen afgesteld worden voor verschillende rijstijlen en gebruiksomstandigheden. Dit soort assemblage staat bekend om het ingewikkelde ontwerp en de hoge prijs.
Sommige luxeauto's zijn uitgerust met luchtvering. Hierdoor kan men de positie van de carrosserie ten opzichte van de weg aanpassen met pneumatische elementen. Dit zorgt voor een hoog comfortniveau, maar is duur.
Werking en vervanging: wat u moet weten
- Vermijd rijden over ruw wegdek en probeer zo vlot mogelijk over obstakels te rijden. Anders bestaat er een risico op foute uitlijning van de wielen, vervorming van de draagarmen of schade aan de schokdempers, veren en stabilisator. Defecten zijn gemakkelijk op te merken tijdens een visuele inspectie.
- Onderhoud en vervang de afzonderlijke componenten van de ophanging op tijd. Het gebruik van defecte onderdelen zorgt ervoor dat de gehele assemblage kapot kan gaan. Wanneer de auto naar een kant trekt of de banden ongelijkmatig verslijten, kan dit duiden op vervorming van de draagarmen. Vibraties en klopgeluiden tijdens het rijden zijn symptomen van defecte veren en schokdempers. Als de auto kantelt in bochten, moet u letten op de staat van de stabilisator.
topautoonderdelen.nl: uitsluitend hoogwaardige auto-onderdelen
Bij onze online winkel kunt u onderdelen voor de ophanging kopen aan betaalbare prijzen. Regelmatige aanbiedingen bieden de mogelijkheid om nog meer te besparen. Registreer u bij onze online winkel en koop alle benodigdheden met enkele muisklikken.