Aandrijfassen en homokineten hebben ten doel het overbrengen van het koppel van de versnellingsbak of het differentieel van de achteras naar de aangedreven wielen. Bovendien zorgen ze ervoor dat de wielen kunnen worden gestuurd en enigszins in horizontale en verticale richting kunnen worden bewogen.
Bijzondere kenmerken van de diverse soorten onderdelen
Deze onderdelen worden op de aandrijfassen van auto's aangebracht en kunnen qua omvang en vormgeving verschillen.
De meeste aandrijfassen worden tegenwoordig uitgevoerd als stang met spieën en met homokinetische koppelingen (homokineten) op de uiteinden daarvan. Er zijn zowel kogelvormige als statiefvormige homokineten.
Kenmerkend voor kogelvormige homokineten zijn de duurzaamheid en slijtagebestendigheid, en daarnaast zijn ze ook nog eens compact. Dankzij een groot contactoppervlak waarover de belasting wordt verdeeld, kunnen deze onderdelen een hoog koppel overbrengen bij hoge knikhoeken. De statiefvormige verbindingen kunnen trillingen van de motor en de versnellingsbak goed opvangen. Zij zorgen ervoor dat de as in de lengterichting kan bewegen.
Aan het uiteinde van de homokineet kunnen zowel spieën in de wielnaaf, de versnellingsbak of de achteras worden aangebracht, alsook een flens waarmee deze aan de genoemde eenheden wordt vastgemaakt.
De assen van auto's met een achterste trekas hebben geen scharnierende verbindingen. Het betreft hier een stang, al dan niet conisch, met spieën aan de uiteinden of ze zijn voorzien van een spieverbinding en van een flens.
Gebruik en vervanging: wat u moet weten
- Inspecteer de hoezen van homokineet van tijd tot tijd. Indien ze niet meer dicht zijn, zal er vocht en vuil in de constructie terechtkomen, met als gevolg corrosie en schurende slijtage van de onderdelen. Aanwijzingen voor gebrekkige hoezen zijn o.a. restanten van smeermiddel op het oppervlak en een met olie besmeurde binnenkant van het wiel.
- Vermijd het om met hoge snelheden over drempels en door putten te rijden. De stootbelasting leidt tot een verslechtering van de homokineten. Een ongewoon geluid tijdens het starten, typische schokken en klikgeluiden, met name bij een volle besturing van de wielen, zijn een indicatie voor kapotte onderdelen. In geval van ernstige slijtage zijn tijdens het sturen krakende geluiden hoorbaar.
- Zorg ervoor dat lekkages tijdig worden verholpen. Zo loopt er bijvoorbeeld ten gevolge van een kapotte oliekeerring hete differentieelvloeistof uit de achteras en wordt het vet uit de lagerafdichting gespoeld. Hierdoor ontstaat een snelle slijtage en beschadiging van onderdelen van het lager. De lekkende vloeistof kan worden geconstateerd als er olie aan de onderzijde van de auto zit.
topautoonderdelen.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
Bij onze webshop kunt u topkwaliteit aandrijfassen en homokineten tegen een voordelige prijs aanschaffen. In ons productassortiment treft u onderdelen van bekende producenten aan. Wij hebben regelmatig aanbiedingen waarmee u geld kunt besparen. Tevens kunnen wij u een gratis bezorging aanbieden als u boven een bepaald bedrag bestelt.