![Beste Stuurdelen auto-onderdelen fabrikant](https://cdn.topersatzteile.de/uploads/custom-catalog/top/categories/105x76/10112.png)
Dankzij de stuurinrichting kan de bestuurder de rijrichting van de auto bepalen.De stuurinrichting behoort tot de belangrijkste systemen van voertuigen. Het wijzigen van de rijrichting vindt bij personenauto's doorgaans plaats door het draaien van de voorwielen in de gewenste richting. Dit systeem wordt gevormd door een stuurwiel, een kolom, een schakel- en stuurmechanisme.
Bijzondere kenmerken van de diverse soorten stuurinrichting
De stuurinrichtingen in de diverse voertuigen zijn doorgaans vergelijkbaar qua ontwerp. Toch kan de vormgeving van specifieke assemblages variëren. Tot de grootste verschillen behoort het stuurmechanisme. Er zijn stuurmechanismen met tandheugel en rondsel, worm en wormwielsector en schroef en moer. Kenmerkend voor eerstgenoemden is dat ze eenvoudig en zeer effectief zijn, maar dat ze gevoelig zijn voor schokken en trillingen. De tweede soort heeft een betere schokbestendigheid, biedt een ruime stuurhoek en de allerbeste wendbaarheid. Maar deze is kostbaarder en vereist regelmatige afstelling. De derde variant wordt toegepast in cross-countryvoertuigen waarvan de ophanging van de aandrijfwielen afhankelijk is.
De stuurkolom kan zowel afstelbaar als niet-afstelbaar zijn. Al naargelang het merk, het model en de uitvoering van het voertuig zijn de hoogte en stand van de stuurkolom afstelbaar.
Teneinde de vereiste kracht voor het draaien van het stuurwiel te beperken, is een stuurbekrachtiger in het systeem ingebouwd. Dit kan zowel een hydraulische als een elektrische versie zijn. De eerstgenoemde soort is gebruikelijker. Het is een simpel ontwerp en is doorgaans betrouwbaar, hoewel er regelmatig onderhoud aan moet worden gepleegd. Pluspunt van een elektrische actuator is dat deze in meerdere elektronische systemen toepasbaar is.
Gebruik en vervanging: wat u moet weten
- Zorg ervoor dat u het stuurwiel niet helemaal doordraait en dat u het niet meer dan 3 seconden in deze stand houdt. Dit kan leiden tot een verhoging van de druk in de hydraulische bekrachtiging, met als gevolg dat deze gaat lekken. U kunt het probleem vaststellen doordat er sporen zichtbaar zijn op het carrosseriedeel of omdat er een plasje onder uw auto ligt dat doorgaans een rode, blauwe, gele of groene kleur heeft.
- Bij het rijden over landwegen of slecht wegdek moet u gas terugnemen. Schokbelasting kan resulteren in scheurvorming of vervorming van het stuurhuis en verslechtering van de lagers aan het uiteinde van de stang. Een klopgeluid vanuit de voorzijde van de auto is een aanwijzing voor dit euvel. Soms blokkeert het stuurwiel.
- Controleer de spanning van de dynamoriem en stel deze regelmatig bij. Mocht deze doorschieten, dan werkt de pomp van de hydraulische bekrachtiging niet meer goed. Het kan zijn dat u constateert dat het stuurwiel stroef en moeilijk draaibaar is.
- Bekijk de hoezen van het stuurhuis op gezette tijden en vervang deze eventueel. Bij scheuren kan er vervuiling en vocht in een mechanisme binnendringen. Hierdoor ontstaat aanzienlijke slijtage aan de corresponderende oppervlakken en corrosie ervan. Vandaar ook dat het gebruik van universele kunststoffen klemmen wordt afgeraden – u kunt het beste metaalklemmen gebruiken die voor uw automodel zijn ontwikkeld. Bij een inspectiebeurt kunnen beschadigde hoezen ontwaard worden: op de gebarsten onderdelen zijn vuil of vetsporen zichtbaar.
topautoonderdelen.nl: enkel hoogwaardige auto-onderdelen
Bij onze online winkel kunt u de beste onderdelen voor het stuursysteem kopen en tegelijkertijd besparen. Veel onderdelen zijn te verkrijgen tegen een actieprijs. Meld u aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze allerbeste aanbiedingen.