Nokkenas voor auto
Nokkenas van de motor in onze online winkel
Bij elke viertakt motor, of het nu een benzine of een diesel is, worden de in- en uitlaatkleppen aangedreven door de nokkenassen. In oudere motoren, waarin elke cilinder slechts een in- en uitlaatklep heeft, is een nokkenas genoeg. Vanaf midden jaren '80 is er overgestapt op een tweede zuigklep en werd er in een tweede uitlaatklep per cilinder voorzien. Zulke aggregaten met drie of vier kleppen per cilinder hebben voor de aansturing een tweede nokkenas nodig.
De functie en toepassingAfhangend van het design kan de nokkenas in diverse delen van de motor zijn geïnstalleerd. Bij onderliggende motoren wordt de nokkenas direct aangedreven door middel van een tandwiel op de krukas. Deze bevindt zich vaak in of nabij het carter in het motorblok, waarbij de kleppen via stoters worden geactiveerd. In bovenliggende motoren kan de nokkenas ook onder naast de krukas zijn gemonteerd en worden aangedreven door een tandwiel of distributieketting. De werking van de individuele tuimelaars van de cilinderkleppen gebeurt door middel van stuurstangen. Bij OHC (bovenliggende nokkenas) motoren bevindt de nokkenas zich in de motorkop, waardoor deze geen klepstoters nodig hebben.
De tijdsperiode van de klep openingFeitelijk draait de nokkenas op een half motortoerental als uitbreiding van de werkingscyclus door vier slagen in een viertakt motor.
De geometrie van de nok zorgt voor een groot deel voor de duur van de klepopening en moet daarom bij de tuning van de nokkenas worden vervangen. Slankere nokken openen en sluiten de kleppen snel, vooral bij getunde motoren met een turbo.
Maar de openings- en sluitingstijden kunnen worden ingesteld en tijdens het rijden worden aangepast. In de variabele motorbesturing gebeurt dit door de hydraulische nokkenasverstelling met een ketting.
Nokkenassen zijn ontwikkeld voor de levensduur van de motor en worden vaak alleen na ongevallen of bij de tuning van de motor vervangen.
De geschikte nokkenas, nokkenas smering of kleppen voor de motor van uw voertuig kunt u met behulp van het sleutelnummer in onze webshop vinden. Bij de vervanging van alle pakkingen en de tandriem en moeten ook de spanners worden vernieuwd.
Meer auto-onderdelen in de categorie Motor
- Positie / graad: 1-5
- Aantal: 10
- Voor behuizingdiameter [mm]: 32,000
- Hoeveelheid: Set
- Lengte [mm]: 25,000
- Dikte [mm]: 8
- Diameter [mm]: 30
- Materiaal: ACM (Polyacryl-Rubber)
- Gewicht [kg]: 0,007
- Let op de serviceinformatie
- Lengte [mm]: 86
- Totale lengte [mm]: 94,3
- Schroefdraadmaat: M 10
- Spoed [mm]: 1
- Bevestigingsklasse: 12.9
- Let op de richtlijnen van de fabrikant
- Materiaal: Staal
- Ventieltype: voor utlaatkleppen, voor inlaatkleppen
- Lengte [mm]: 424
- Schroeven / moerenuitvoering: Pasbout
- Schroefkop-/moerprofiel: Binnen veeltandig
- Schroefdraadmaat: M 6
- Spoed [mm]: 1
- Totale lengte [mm]: 60
- Schroeflengte onder kop [mm]: 54
- Diameter [mm]: 10,4
- Sleutelwijdte: 6
- Bevestigingsklasse: 8.8
- Lengte [mm]: 30
- Maat van uitwendige schroefdraad: M10 x 1,25
- Motorsturing: Distributieketting
- Gewicht [kg]: 0,15
- Componentennummer: 72035600, 72036600, 72037600
- Standaardmaat
- Hoeveelheid: Set
- Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Oliedicht
- Aantal contacten: 2
- Serienummer: ECP-ME-005
- Materiaal: Gietijzer
- Voor OE nummer: 038109101R
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met bouten
- Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakkingen