Gasklep positiesensor voor auto
Gaskleppotentiometer in onze online winkel
Bij benzinemotoren gebeurt de carburatie vaak al buiten de verbrandingskamer. Daarbij wordt ofwel vóór of na de smoorklep van de brandstof inspuitpomp van de brandstof onder hoge druk (tot 120 bar) ingespoten. Afhankelijk van de positie van de klep wordt het inlaatkanaal voor de luchthoeveelheid vrijgegeven en kan er meer of minder verse lucht de inlaatkleppen binnenstromen. Om voor de desbetreffende bedrijfsstand, bij het optrekken de juiste hoeveelheid brandstof te bepalen, wordt de positie van het gaspedaal door een gasklepsensor bepaald en naar de motor besturingseenheid verzonden. Dit wordt berekend voor de hele luchtstroom, tegelijk met andere controlefactoren zoals het motortoerental, de luchtdruk en de temperatuur van de motor en het overeenkomstige brandstofverbruik en stuurt daarmee het injectiesysteem aan. Deze gasklepsensoren worden in twee verschillende soorten toegepast.
De uitvoering als gasklepschakelaarIn deze uitvoering detecteert de sensor slechts twee bedrijfstoestanden - stationair en in volle werking. Deze beide schakelpunten worden naar de motorregeleenheid overgebracht, die de brandstoftoevoer ofwel reduceren (stationair) of extra verhogen (volle werking).
De uitvoering als smoorklepHierbij zit de gasklepsensor op de draai-as van de gasklep geïnstalleerd en werkt deze als een potentiometer. Afhankelijk van de openingshoek van de luchtklep verandert ook het uitgangssignaal. Dit wordt gerealiseerd met een instelbare elektronische weerstand. Gebreken aan de gasklepsensor uiten zich doordat de motor, in tegenstelling tot de stand van het gaspedaal, een andere snelheid heeft. Met een kapotte sensor kan de motor niet meer naar behoren worden bediend, daarom moet deze onmiddellijk worden vervangen.
Met de vervanging moeten in een werkplaats met auto elektronica ook de verkeerde waarden van de sensor van de motorregeleenheid worden gecorrigeerd. De betreffende gasklepstand sensor, de smoorklep of andere componenten van de motor, zoals de EGR-module of de krukas, kunt u tegen scherpe prijzen in onze webshop verkrijgen.
Meer auto-onderdelen in de categorie Motor
- Aantal contacten: 3
- Connectorhuisvorm: rechthoekig
- Aantal gaten voor montage: 2
- Draairichting: Draairichting tegen de klok in
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kabel
- Nominale stroom [V]: 12
- Aantal contacten: 3
- Werkwijze: Mechanisch
- Draairichting: Draairichting tegen de klok in
- Lengte [mm]: 75
- Breedte [mm]: 50
- Hoogte [mm]: 75
- Gewicht [kg]: 0,04
- Draairichting: Draairichting tegen de klok in
- Aantal contacten: 3
- Connectorhuisvorm: rechthoekig
- Lengte [mm]: 75
- Draairichting: Draairichting tegen de klok in
- Aantal contacten: 3
- Connectorhuisvorm: rechthoekig
- Aantal contacten: 3
- Connectorhuisvorm: Rond
- Draairichting: Draairichting met de klok mee
- Aantal gaten voor montage: 2
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kabel
- Draairichting: Draairichting met de klok mee
- Aantal contacten: 3
- Gewicht [kg]: 0,022
- Spanning (Volt): 12
- Uitvoering: voor voertuigen zonder E-gas
- Aantal gaten voor montage: 2
- Aantal contacten: 4
- Spanning (Volt): 12
- Gewicht [kg]: 0,05
- Werkwijze: Electrisch
- Aantal contacten: 4
- Oude onderdeel met nieuwe vergelijken (m.n. OER-nr.)
- Optioneel
- Draairichting: Draairichting met de klok mee
- Aantal contacten: 3
- Gewicht [kg]: 0,024
- Kleur: zwart
- Alternatieve reparatieset: 550149
- Aantal contacten: 3
- Connectorhuisvorm: Ovaal
- Aantal gaten voor montage: 2
- Draairichting: Draairichting met de klok mee
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kabel
- Spanning (Volt): 12
- Aantal contacten: 3
- Connectorhuisvorm: Ovaal
- Draairichting: Draairichting met de klok mee
- Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Zonder kabel
- Aantal gaten voor montage: 2
- Spanning (Volt): 12